جمعه 10 فروردين 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی فناوری اطلاعات سیستم اعلام هشدار، تلفات را کاهش داد

 
 

يكشنبه 12 خرداد 1398

سیستم اعلام هشدار، تلفات را کاهش داد

 
 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح سه پروژه برای بهبود ارتباطات جمعیت هلال احمر در مواقع بحران، گفت: فقدان سیستم اعلام هشدار یکی از مشکلات حوادث گذشته بود که با دستیابی به این تکنولوژی و راه‌اندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.

نشست همکاری دوجانبه جمعیت هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات- و رئیس جمعیت هلال احمر با هدف توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه و افتتاح پروژه‌های مشترک در سازمان امداد و نجات برگزار شد.
محمدجواد جهرمی در این نشست با تقدیر از خدمات جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر، با بیان اینکه فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی در بحران‌ها نقش حیاتی دارد، گفت: فقدان سیستم اعلام هشدار یکی از مشکلات حوادث گذشته بود. با دستیابی به این تکنولوژی و راه‌اندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم. در حوادث سیل اخیر، به ۶۰ میلیون نفر هشدار ارسال شد. از طریق این سامانه هشدار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با توجه به گستردگی و حجم سیل اخیر، باعث کاهش تلفات شد.
وی با تأکید به نیاز به ارتباطات در زمان امدادرسانی، ادامه داد: در سیل شهرستان پل‌دختر، زیرساخت‌های ارتباطی که در طول ۳۰ سال گذشته ایجاد شده بود، در دو تا سه ساعت به طور کامل از بین رفت و هیچ امکان ارتباطی تا ساعت دو نیمه‌شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل‌دختر بود، چراکه هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر وجود نداشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد که جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی زیرساخت‌های مناسب ارتباطی ندارد، افزود: از همان زمان با همکاری هلال‌احمر و شرکت مخابرات ایران روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال‌احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلال‌احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.

استفاده از ستاره‌مربع‌ها برای خدمت‌رسانی
جهرمی با بیان اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: کد خدمات دستوری ستاره مربع‌ها که همواره جیب مردم را خالی می‌کردند، از این پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمت‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در مواجهه با حادثه‌ای با شماره‌گیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال‌احمر نشان می‌دهند. این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم ارائه می‌کند.
وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و افزود: اقداماتی که امروز رونمایی می‌شود درسی است که از حوادث گذشته گرفته‌ایم. امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است، البته هنوز نواقصی دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود. امروز هلال‌احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی کشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه‌دیده تجهیز کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پروژه‌ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال‌احمر تعریف شده است که بتوانیم از خدمات بالن‌های ارتباطی استفاده کنیم و در حال حاضر نیز برای استفاده از فناوری دکل‌های بادی که می‌توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را نیز نگهداری کنند، در حال پژوهش هستیم.
جهرمی هدف همکاری با هلال‌احمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات پس از وقوع حوادث اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال نیز سه مانور مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال‌احمر و دستگاه‌های دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم. تلاش می‌کنیم با درس‌هایی که از طبیعت گرفته‌ایم و با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، به نقطه‌ای برسیم که در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع کنیم.

سامانه‌ای برای تسریع امدادرسانی
وی درباره توصیه مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی سامانه‌ای در دولت که امدادرسانی را تسریع کند، گفت: این مأموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده شده است که تاکنون با بررسی تجربیات چندین کشور و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، نسخه نخستین آن در سه هفته گذشته ارائه شده که تمام دارایی‌های نهادهای مختلف در نقشه‌های جغرافیایی پیاده‌سازی می‌شود و در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند به سهولت مدیریت بحران کمک کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تقسیم عادلانه امکانات در زمان بحران به‌عنوان یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره کرد و افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امکان توزیع عادلانه امکانات ایجاد می‌شود، البته این کار با برنامه‌ریزی از قبل و با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی امکان تحقق دارد.
جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود از جمعیت هلال‌احمر برای شفاف‌سازی ردیف‌های کمک‌های مردمی تقدیر کرد و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و ابراز امیدواری کرد که این نظام شفافیت گسترده‌تر و دقیق‌تر و با امکان نظارت عمومی ادامه یابد.

بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در این نشست پروژه‌های مشترک سامانه ارتباطی #۱۱۲*، شبکه رادیویی VHF، دیجیتال DMR و نورونتا (شبکه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال‌احمر) نیز افتتاح شد. همچنین جمعیت هلال‌احمر در این نشست از مدیران وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای همکاری در پروژه‌های ارتباطی این جمعیت با ارائه لوح تقدیر کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با دریافت کارت داوطلبی جمعیت هلال‌احمر به‌صورت رسمی به عضویت داوطلبی این سازمان درآمد.

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
چهار مظنون در رابطه با پرونده مرحوم مهرجویی بازداشت شده‌اند

يادداشت
:: فناوری اطلاعات ::
تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار