پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی فناوری اطلاعات نقش ICT در شعارها ی کاندیداهای ریاست جمهوری

 
 

جمعه 9 ارديبهشت 1384

نقش ICT در شعارها ی کاندیداهای ریاست جمهوری

 
 

رشد بی سابقه صنعت ICT در ایران عرصه جدیدی را در میان مباحث معمول انتخاباتی گشوده است.

نقش ICT در شعارها ی کاندیداهای ریاست جمهوری

هموطن - آرش کریم بیگی- این روزها مباحث مربوط به نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران سوژه بحث و تبادل نظر مردم،مسئولان،سیاسیون،احزاب،گروهها،مطبوعات و رسانه ها وحتی وبلاگهاست . اما رشد بی سابقه صنعت ICT در ایران عرصه جدیدی را در میان مباحث معمول انتخاباتی گشوده است. بخش ICT ایرانی سرویس فناوری اطلاعات روزنامه هموطن سلام تصمیم دارد طی مجموعه گزارش هایی فوکوس ویژه ای برروی موضوع "انتخابات ریاست جمهوری و ICT" داشته باشد!
در سال های اخیر رشد چشمگیر و فزاینده صنعت ICT در ایران طبقه جدیدی را ایجاد کرده که اختصاص بخشی از شعارها و بیان برنامه ها و وعده هایی مبتنی بر خواست و نیازهای این طبقه می تواند نقش محسوسی در تغییر بازخورد تبلیغات برای کاندیداهای طالب صندلی ریاست داشته باشد. در یک نگاهی کلی لایه های این طبقه و شعارهای مورد نیاز را به این صورت میتوان تقسیم کرد:


-ITManها : شامل مدیران و کارشناسان و فرهیختگان صاحب نظر و اساتید حوزه فناوری اطلاعات جلب نظر و رای این افراد با توجه به بار تبلیغاتی بالا و نفوذشان بر افکار عمومی بسیار مفید است. در انتخابات مرسوم است که از "افراد محبوب مردم" نظیر هنرمندان،صنعت گران،ورزشکاران و قهرمانان و فرهیختگان و استاتید برای جلب نظر مردم استفاده شود. فکر میکنم باید امسال به این لیست “IT Man” ها هم اضافه شوند!

-اصحاب صنعت ICT: صنعت چرخ زندگی امروزاست و اصحاب صنعت ICT صاحبان صنعت برتر و روز دنیا.
جلب نظر و رای این افراد با توجه به نفوذشان بر افکار نیروهای تحت مدیریتشان یعنی رای بیشتر ! ضمنا یادتان باشد که صاحبان صنعت سرمایه دارانی متمولند و میتوانند به اسپانسرهای مالی و تکنولوژیک خوبی برای کاندیداها تبدیل شوند: تبلیغات به پول نیاز دارد!
-کاربران : طبق آمارهای ارائه شده در حال حاظر دست کم پنج میلیون کاربر اینترنتی در ایران وجود دارد. متقاعد کردن و جلب نظر این افراد یعنی رای بیشتر برای کاندیداها و قوت گرفتن احتمال پیروزی! قطعا حجم زیادی از این کاربران ایرانی نوجوانهایی هستند که به سن قانونی نرسیده اند اما فراموش نکنید که آنها در خانواده ای زندگی میکنند که حداقل دو نفر واجد شرایط رای دهی هستند و میتوانند برای کاندیداها به هواداران و تبلیغاتچی های رایگانی تبدیل شوند. البته اگر درست جذب شوند و درست مدیریت!
 

" در این سالها تماس و مراوده و گفتگوی Itmanها،اصحاب صنعت ICT،وبلاگ نویسان و IT نگاران با سیاستمداران و حکومت ورزان در پائین ترین و ضعیف ترین حد ممکن بوده و به همان نسبت در ادبیات نامزدها جایی دارد... "

 
 
یادتان باشد در انتخابات یک رای هم "یک رای" است و با ارزش.
-وبلاگ نویسان : وبلاگ یک رسانه شخصی اما همه گیر و پر مخاطب است. بنظر من یک کاندیدا همانقدری که به "انعکاس مطبوعاتی و رسانه ای" خود حساس است و سرمایه گذاری میکند باید روی انعکاس خود و نظرات و برنامه هایش در دنیای اینترنت حساس باشد و سرمایه گذاری بکند. کاندیداها باید بفهمند که اینترنت یک رسانه فراگیر و پرمخاطب است و در این میان وبلاگ رسانه ایست قدرتمند و پر مخاطبتر و در عین حال فوق العاده ارزان. وبلاگ نویسان در واقع نوع حرفه ای تر کاربران اینترنتی اند که اینبار فقط خواننده و وبگرد نیستند بلکه تولید کننده محتوا و دارای مخاطب هستند که با جذب و اقناعشان از سوی کاندیداها میتواند تبدیل به یک اهرم تبلیغاتی خوب و موثر انتخاباتی شود. نزدیکی به وبلاگنویسان که برخی آنها را "منتقد" میشمارند به استراتژی خاصی نیاز دارد که بر عهده مشاوران تبلیغاتی کاندیداهاست چرا که بسیاری وبلاگستان را "چاقویی دولبه" میدانند. شاید به همان نسبتی که وبلاگستان میتواند به عنوان یک اهرم تبلیغاتی قدرتمند استفاده شود مضر هم باشد. البته این اصل در همه حوزه های دیگر هم صدق میکند اما بهتر است در مورد وبلاگ حساسیت بیشتری به خرج داد.
-IT نگاران : همه خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همه به دنبال یافتن (!) سرفصلها،ایده ها و نظرات و طرحهای کاندیداها هستند. جذب و تغذیه اطلاعاتی خبرنگاران این حوزه،برگزاری نشست و جلسات مطبوعاتی اختصاصی با آنان و پاسخ روشن و شفاف به سوالهای مختلف و متداولشان که به طبع در نظر و تصمیم گیری خوانندگانشان تاثیر خواهد داشت قطعا به نفع کاندیداهاست !


عجله کنيد

کمتر از دو ماه تا انتخابات مانده و در این میان متاسفانه تقریبا هیچ کدام از نامزدهای {احتمالی} ریاست جمهوری هیچگونه شعار، اعلام برنامه و حتی اظهار نظر خاصی در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام نداده اند و حداکثر در یکی دو جمله مبهم مثل "فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع مهمی است" یا "من برنامه های خوبی برای IT دارم" از کنار این حوزه رد شده اند.


در این سالها تماس و مراوده و گفتگوی Itmanها،اصحاب صنعت ICT،وبلاگ نویسان و IT نگاران با سیاستمداران و حکومت ورزان در پائین ترین و ضعیف ترین حد ممکن بوده و به همان نسبت در ادبیات نامزدها جایی دارد. ماکسیمم سطح تماس این طبقه از جامعه بازدید و سخنرانی کوتاه رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی الکامپ دهم بود که باعث "ذوق زدگی" اصحاب این صنعت شد اما خیلی زود با مقابله و شانه کشی بخشی از دولت (شرکت نمایشگاه های وزارت بازرگانی) آب سردی بر این ذوق زدگی ریخته شد.

البته اگر کاندیداهای ریاست جمهوری به سمت این حوزه نیامدند نباید نا امید شد، بالاخره یکی از نامزدها رئیس جمهور خواهد شد ! چه ایرادی دارد فرهیختگان و اصحاب صنعت و قلم این حوزه به سمت کاندیداها بروند و نیازها و درخواست هایشان را مطرح کنند ؟! چرا خبرنگاران حوزه IT مثل "خبرنگاران سمج سیاسی" به سراغ کاندیداها نمی روند و سوال ها و دغدغه های حوزیشان را با آنها مطرح نمی کنند و از آنها در مورد طرحها و برنامه هایشان نمیپرسند و با رگبار سوالهایشان آنها ر ا به چالش نمیکشند ؟! بیشترین حجم تماس و حضور مسئولان در میان مردم در زمان کاندیداتوریشان است ! چرا هیچ خبرنگار حوزه IT در نشست های خبری و میتینگهای انتخاباتی نامزدها دیده نشد و سوالاتش را مطرح نکرد ؟! باید جنبید...

 
 

ژست‌های شعاری، بیماری فضای IT کشور است

 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
مرد تهرانی زن سابق خیانتکارش را کشت و خودکشی کرد

يادداشت
:: فناوری اطلاعات ::
تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار